Baro Başkanımızın Görüş Bildirisi
Tarih: 12.08.2011 | Okunma Sayısı: 3149

 

                                                ELAZIĞ BAROSU BAŞKANLIĞI

 

Sayı:2011/ 376                                                                                             12/08/2011

Konu: 
   
                    TÜRKİYE BAROLAR BİRLİĞİ BAŞKANLIĞI’NA

 

 

İlgi : Türkiye Barolar Birliği Başkanlığının 05.08.2011 tarih ve 2011/58 sayılı yazısı.

05.08.2011 tarih ve 2011/58 no’lu ilgi sayılı yazınız baromuza tebliğ edilmiş ve 12.08.2011 tarihine kadar görüş bildirilmesi istenilmiştir.

 

                 UYAP, avukatlara hizmet vermek için kurulmamıştır!

    UYAP web sayfasında bu hizmet şöyle tanımlanmaktadır:

UYAP; günümüzün gerekli tüm teknolojik gelişmelerini kullanarak, Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatının, bağlı ve ilgili kuruluşlarının, adli ve idari tüm yargı ve yargı destek birimlerinin donanım ve yazılım olarak iç otomasyonunu ve benzer şekilde bilgi otomasyonu sistemlerini kurmuş kamu kurum ve kuruluşları ile dış birim entegrasyonunu sağlayan ve e-Dönüşüm sürecinde e-Adalet ayağını oluşturan bir bilişim sistemidir.

 

         Görüldüğü gibi bu sistem yargı birimleri için tasarlanmış bir otomasyon projesi olup, kuruluş ve işletim maliyetlerinin kamu tarafından karşılanacak olması zorunlu bir neticedir.

         Yine UYAP web sayfasında;

        Anayasamızın 141 nci maddesinin son fıkrasında; “Davaların en az giderle ve mümkün olan süratle sonuçlandırılması, yargının görevidir.” hükmü yer almıştır.
Günümüzde vatandaşa sunulan hizmetin hızı, güvenilirliği ve performansı, bilişim teknolojilerinin ne kadar efektif kullanıldığı ile orantılı olduğundan Bakanlığımıza verilen adalet hizmetlerinin Edirne’den Hakkari’ye tüm Türkiye genelinde bir bütün olarak en iyi şekilde yürütülmesinde içinde bulunduğumuz bilişim çağının bizlere sunduğu teknolojik gelişmeler ve imkânlardan yararlanmak zorunlu hale gelmişti” d
enilmekle UYAP sisteminin Anayasal bir zorunluluk gereği kurulduğu vurgulanmakta “adalet hizmetlerinin en iyi şekilde yürütülmesi için, Yönetim Bilişim Sistemlerinin örneklerinden biri olan Ulusal Yargı Ağı Projesi (UYAP)’ın uygulamaya geçirilmesi kararı verilmiştir.” ifadesi ile de sistemin kuruluş gerekçesi ifade olunmaktadır.

         Görüldüğü gibi UYAP sistemi avukatların işini kolaylaştırmak, çalışmalarını azaltmak , yol masraflarını ve kırtasiye giderlerini ortadan kaldırmak için kurulmamıştır. Bu proje hayata geçtiğinde ise avukatların sisteme dahil olması avukatların selameti için değil sistemin işlemesi için zorunlu hale gelmiştir. Bu sayede internet ortamı ve UYAP sistemi üzerinden işlem yapacak olan avukatlar mahkemelerin iş yüklerini azaltmaktadırlar. Böylece Adalet Bakanlığı fazla personel çalıştırmaktan kurtulmaktadır. Aksine avukatların sistemi kullanması ile yargı sisteminin yükü azaltılmaktadır. Bundan avukatlar değil adalet sistemi rahatlamaktadır . Bu nedenledir ki UYAP sistemini en çok kullanan avukatların listesi yayınlanmakta ve bu avukatlar taltif edilerek diğer meslektaşları da kullanıma özendirilmektedir. İşte bundan dolayı “Avukatlara verilen bu özel hizmet kamu kaynakları kullanarak verilmektedir” ifadesi hatalı bir düşünce ve yaklaşımdır.

         UYAP ile avukatlara özel verilen bir hizmet yoktur. Burada zaten işlemekte olan UYAP sistemine avukatların da erişimi söz konusudur ki normal vatandaşlara da bu erişimin  sağlandığı unutulmamalıdır. Madem ki avukatlık kamu hizmetidir, madem ki yargının kurucu unsurudur, o halde savunma mesleğinin yargının diğer unsurlarından ayrılması, tecrit edilmesi, harici unsur kabulü kanunun ihlalinden başka bir şey değildir. Avukatlık Kanunu sadece avukatlar için bağlayıcı olmak üzere çıkartılmamıştır.

            Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı şu hususları bilmelidir:

-Kamu hizmetinin görülmesi için avukatlara gerekli kolaylıkları sağlanmalı ve bunu bir lütuf, ücret mukabili verilecek bir şey gibi görülmemelidir.

-Yargının kurucu unsurunu, diğerlerinden ayırt etmeyecek ve her fırsatta dışarı iterek aşağılama hakkını kimse kendisinde bulmayacak, yargı hizmetlerinden faydalanma ve hata yargı hizmetlerinde söz sahibi olma noktasında avukat-hakim-savcı ayrımı yapılmamalıdır.

-Uyap sisteminin temel ekseninde yer alan, mahkeme ve icra müdürlüklerinin verilerine erişimin ücrete tabi kılınması kabul edilmemelidir.

-Üstelik bu hususta sembolik bile olsa bir ücretin benimsenmesi , avukatların yargı siteminin bir parçası olmadığının kabulü anlamına geleceği için savunmanın varlık sebebinin inkarı manasındaki bu tutum karşısında hukuki çerçevede en sert ve etkili yanıt verilmelidir.

Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Daire Başkanlığı ayrıca avukatların UYAP’a kayıtlı her dosyası için 3 aylık 75 Kuruş (yılda 3 TL) ücretin peşin alınması teklifi kabul edilemez. Ortalama 1000 dosyası bulunan bir avukat bu hesap ile yılda 3.000TL dosya görüntüleme ücreti ödemek zorunda kalacaktır.

Son zamanlarda güzel hizmetlere imza atan TBB,Adalet Bakanlığının avukatları hukukun dışına iten uygulamalarına karşı durarak yeni bir hizmeti daha sunmuş olacağı kanaatini taşımaktayım. UYAP üzerinden mazeret dilekçesi gönderilmesi için 5 TL ücret isteyen bir teklifi kabul etmemizin imkanı yoktur.Açıkça belirtmeliyim ki yukarıda belirttiğimiz hususlar uygulamaya geçer,ücretlendirme gerçekleşirse ekonomik anlamda zorluklarla mücadele eden mesleğimiz ayrıca Bakanlığın avukatlara bakış açısı olarakta nasıl baktığını sergileyeceğinden itibar kaybetmiş olacağımızı ve bu nedenle de böyle bir teklifin kabul edilmemesi gerektiği bilgilerinize arz olunur .

 

   Saygılarımla….

 

 

 

 

                                                                                              Av.Adnan Demir

                                                                                 Elazığ Baro Başkanı

 

 

24.11.2024
AV. MELİH EFE
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.